Nekpijn of schouderpijn na het slapen: oorzaken en oplossingen

In onze praktijk horen we het vaak: last van nekklachten of schouderklachten na het slapen. Bij het opstaan merk je het meteen. Geen fijne manier om de dag te beginnen! Gelukkig verdwijnen vaak de klachten in de loop van de dag vanzelf. Als je vaker last hebt van klachten na het slapen, is het verstandig om de oorzaak te achterhalen. Nekpijn of schouderpijn na het slapen is vaak het gevolg van een verkeerde slaaphouding. In dit blog lichten we de oorzaken en oplossingen verder toe.

Oorzaken nek- en schouderpijn

Nek- of schouderklachten na het slapen kunnen verschillende oorzaken hebben.

  • Verkeerde houding

De meest voorkomende oorzaak is een verkeerde slaaphouding. Als de nek en rug niet in een ontspannen houding liggen, kunnen klachten ontstaan of verergeren. Vooral mensen die op hun buik slapen hebben vaak last van nekklachten of schouderklachten na het slapen door een verkeerde slaaphouding. De rugwervels liggen dan namelijk niet goed tegen elkaar aan, waardoor een goede doorbloeding wordt belemmerd en zenuwen bekneld kunnen komen te zitten.

  • Verkeerd hoofdkussen

Een hoofdkussen dat niet is afgestemd op je slaaphouding kan ook leiden tot nekpijn of schouderpijn. Door een verkeerd hoofdkussen kan er spanning in de nekspieren optreden waardoor er klachten ontstaan.

  • Verkeerd matras

Ook het matras heeft invloed op de houding van de rug- en nekwervels. Bijvoorbeeld wanneer een matras te zacht of te slap is, zakken de wervels te diep weg in het matras waardoor deze in een ongemakkelijke houding komen te liggen. Als dit te lang aanhoudt, kan dat de nekpijn en schouderpijn na het slapen veroorzaken.

 

Goede slaaphouding voorkomt klachten

Een verkeerde slaaphouding is dus vaak de oorzaak van nekpijn of schouderpijn. Het beste is om op de zij of op de rug te slapen. Probeer dus eens in de gaten te houden wat je slaaphouding is en of dat een fijne houding is voor de rug en nek. Voorkom dat je in een ¾ houding komt te liggen (half op de zij en half op de buik). In deze houding liggen de rugwervels namelijk op een verkeerde manier tegen elkaar aan. Verder is het belangrijk om de armen naast het lichaam te houden in plaats van naar boven. Dit belemmert namelijk ook de doorbloeding.

Langdurig een verkeerde slaaphouding aanhouden kan zelfs de wervelkolom beschadigen en hevigere klachten geven.

Zorg voor het juiste kussen en matras

Een kussen en matras, afgestemd op jouw slaaphouding, lengte en gewicht, is cruciaal om klachten te voorkomen. Laat je goed informeren over het juiste kussen en matras voor je lichaam. Ook moeten het kussen en het matras op elkaar afgestemd zijn. Harde matrassen hebben een hoger kussen nodig en zachtere matrassen een zachter kussen. Draai je matras eens in de zoveel tijd om, zodat het niet op één plek te ver inzakt.

Tips voor klachten na het slapen

Naast zorgen voor de juiste slaaphouding, hoofdkussen en matras geven we nog een aantal andere tips die ervoor kunnen zorgen dat de nekklachten of schouderklachten verminderen.

  • Leg je telefoon op tijd weg

Lig je vaak ’s avonds nog even met je telefoon in bed? Doe dit liever niet! Je buigt dan vaak het hoofd naar voren om naar de telefoon te kijken. Dit geeft spanning op de nekspieren en hierdoor zijn ze niet helemaal ontspannen voordat je gaat slapen.

  • Strek de nek voordat je naar bed gaat

Door je nek te strekken voor het slapengaan, worden de strakke spieren losgemaakt en zorg je ervoor dat je met een ontspannen nek de nacht in gaat.

  • Massage

Stress kan (lichte) spanning in de nek veroorzaken. Deze spanning kan ’s nachts toenemen. Door een (zelf)massage in de nek kunnen deze spanningsklachten verlicht worden. Heb je vaak last van nekklachten door stress? Neem dan contact op met een fysiotherapeut.

  • Rustige bewegingsoefeningen

Met rustige oefeningen kun je de nekspieren losmaken. Probeer voor het slapen je nek te bewegen door links en rechts te kijken en zijwaarts te buigen. Tip: lees het blog over oefeningen bij schouderklachten.

  • Warmte

Warmte is een uitstekende oplossing voor verkrampte spieren. Ook verbetert warmte de doorbloeding. Een warme douche kan veel verlichting geven of maak gebruik van een kruik.

  • Overdag meer bewegen

Te weinig bewegen is een oorzaak voor nekklachten en schouderklachten. Probeer daarom ook overdag zoveel mogelijk te bewegen. Heb je een zittend beroep? Probeer dan tussendoor wat vaker te lopen of doe de bewegingsoefeningen (zoals hierboven toegelicht) een aantal keer per dag.

Behandeling bij nekpijn of schouderpijn

Heb je last van nekpijn of schouderpijn na het slapen en werken bovenstaande tips en oplossingen niet? Of kom je er zelf niet uit? Een fysiotherapeut kan je helpen met de klachten. Samen achterhalen we de oorzaak en kijken we naar een passende behandeling. Vaak zijn dit oefeningen om de klachten te verlichten en voorkomen. Ook passen we soms Medical Taping of Dry Needling toe bij mensen met nekpijn of schouderpijn.

Heb je vragen over dit blog of wil je een afspraak maken voor nekpijn of schouderpijn na het slapen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

 

Vincent Vos

Vincent Vos

Fysiotherapeut
Manueel therapeut
Extended Scope Specialist