Nieuws

Bewegen tijdens of na een chemotherapie behandeling

Ben jij momenteel onder behandeling voor kanker met chemotherapie? Of heb je net een traject afgerond? Misschien heeft de arts al aangegeven dat sporten en bewegen tijdens of na de behandeling goede effecten kan hebben. Maar wat als je je vermoeid of misselijk voelt? Is bewegen dan wel verstandig? En welke oefeningen kun je doen? In deze blog leggen we meer uit over oncologische fysiotherapie en de voordelen hiervan.

Wat is het verschil tussen fysiotherapie en manuele therapie?

Wat is het verschil tussen fysiotherapie en manuele therapie?

Binnen Fysiopark Uden bieden we zowel algemene fysiotherapie als manuele therapie aan. We merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over de verschillen tussen deze therapievormen. Bij welke klachten kan een fysiotherapeut je helpen? En bij welke klachten heb je meer kans op succes met manuele therapie? Dat leggen we uit in dit blog!

Oefeningen om je hielspoor klachten te verlichten

Heel veel Nederlanders hebben een verkalking in de aanhechting van het hiel bot. Dit noemen we ook wel hielspoor. De hielspoor zelf geeft zelden klachten, maar wanneer er een spier of pees in de hiel overbelast of ontstoken raakt, kan dit gepaard gaan met stekende pijn in de voeten. Hielspoor is dan ook de meest voorkomende voetaandoening onder Nederlanders. Soms gaan de klachten vanzelf over door goed rust te nemen. Vaak zijn er daarnaast oefeningen of therapie nodig om dit proces te versnellen of stimuleren, en om klachten in de toekomst te voorkomen.

Oedeem oorzaken symptomen behandelingen

Oedeem: de oorzaken, symptomen en behandelingen

Oedeem is een abnormale vochtophoping in een bepaald lichaamsdeel. Oedeem komt het vaakste voor in de enkels, knieën of benen of buik, maar het kan in principe op elke plek in het lichaam voorkomen. Het vocht ontstaat omdat er problemen zijn binnen de bloedsomloop en het vocht niet goed afgevoerd kan worden. Oedeem kan meerdere oorzaken hebben en geeft verschillende klachten. Heb je last van oedeem? En ben je benieuwd wat je hier zelf aan kunt doen of wanneer je een specialist moet inschakelen?

Weer sporten na een blessure

Sporten na een blessure

Miljoenen mensen in Nederland doen aan sport: jong en oud, man en vrouw, in teamverband of individueel. Sport en beweging is nodig voor ons lichaam om gezond, fit en ontspannen te blijven. We doen er natuurlijk van alles aan om blessures te voorkomen, maar er ontstaan geregeld blessures. Heb je momenteel een blessure? Of ben je bijna hersteld van je klachten? En wil je graag weer gaan sporten? In dit blog vertellen we je hoe je het sporten weer veilig kunt oppakken.