Nieuws

Tips voor groeipijn bij kinderen

Ruim een of de vijf kinderen heeft wel eens last van groeipijn: pijnscheuten in, meestal, de armen of benen. Vaak gaat deze pijn samen met hoofdpijn, buikpijn, huilbuien en vermoeidheid. Groeipijn ontstaat wanneer de botten sneller groeien dan de spieren en pezen. Er ontstaat (nog) niet verkalkt kraakbeen bij de groeischijven waar de pezen aan trekken. Dat geeft een pijnscheut. Na een groeispurt wordt het kraakbeen omgezet in bot, dan verdwijnt de pijn. Helaas kunnen we groeipijn niet voorkomen, maar we hebben wel een aantal tips om de pijn te verminderen.

spanningshoofdpijn

Wat te doen bij spanningshoofdpijn?

Hoofdpijn is een klacht waar veel mensen last van hebben, namelijk 90 tot 95% van de bevolking. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn. Spanningshoofdpijn en migraine komen het vaakst voor. Na verkoudheid is hoofdpijn de meest gehoorde klacht bij de huisarts. Meestal is de impact van hoofdpijn onschuldig, maar een aantal vormen kunnen zo sterk zijn dat ze het dagelijks leven flink kunnen belemmeren. Fysiotherapie kan in sommige gevallen helpen de hoofdpijn te verminderen of zelfs helemaal weg te nemen. In dit blog vertellen we je wat te doen bij spanningshoofdpijn.

Tips vallen voorkomen ouderen

Valpreventie: tips om vallen te voorkomen

Een val kan vervelende gevolgen hebben. Lichamelijke gevolgen zoals bijvoorbeeld botbreuken of blauwe plekken. Maar zeker ook psychische gevolgen: angst om opnieuw te vallen en daardoor activiteiten vermijden. Ongeveer één op de drie thuiswonende ouderen valt minstens één keer per jaar. Vaak gebeurt dit in of om het huis, over een loszittende stoeptegel, een vervelende val van de trap of uitglijden over natte bladeren. Gelukkig zijn er vele tips die de kans op een val iets kunnen verkleinen. In dit blog lichten we deze verder toe.

looptraining en fysiotherapie bij etalagebenen

Fysiotherapie bij etalagebenen

De acute pijn van etalagebenen wordt veroorzaak door slagaderverkalking in je benen. Etalagebenen kunnen verholpen worden door intensieve looptherapie onder begeleiding van fysiotherapie.

Tips bij lage rugpijn

Pijn onderin de rug, iedereen heeft er wel ooit last van maar wat moet je doen als de rugklachten niet verminderen of zelfs erger worden? In dit blog geven we tips om lage rugpijn te voorkomen of verlichten en leggen we uit welke behandelingen in onze praktijk zouden kunnen helpen.