Nieuws

Tips voor een gezonde leefstijl

Gezond eten, goed slapen en genoeg ontspanning. De drie belangrijkste elementen voor een gezonde leefstijl. Dat weten we allemaal. Maar door onze drukke levens merken we allemaal dat dit niet altijd lukt. Helemaal in de huidige tijd, waarin sportscholen of andere sportfaciliteiten van tijd tot tijd maar gedeeltelijk of helemaal niet open zijn, brengt dit extra uitdagingen met zich mee. Wij geven je een aantal tips om jouw levensstijl, ook in tijden van corona, gezond en vitaal te houden.

fysiotherapie tijdens de zwangerschap

Fysiotherapie voor klachten tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent verandert er heel veel in je lichaam. Niet gek ook dat de meerderheid van de vrouwen dus op enige tijd in de zwangerschap last heeft van klachten aan spieren, botten, gewrichten of de wervelkolom. Vooral lage rugpijn, met eventuele uitstraling naar de bil of bovenbenen, horen we veel terug. Dit wordt veroorzaakt door een veranderende hormoonspiegel. De zwangerschapshormonen maken de spieren en banden namelijk zachter en weker in voorbereiding op de bevalling. Minder sterke spieren (bijvoorbeeld buikspieren) leiden tot lage rugpijn. Lopen wordt hierdoor moeilijker en staan of zitten kan veel pijn doen.

wat is discusbulging?

Wat is discusbulging?

Lage rugklachten zijn klachten waarmee iedereen in zijn of haar leven wel eens mee te maken krijgt. Een oorzaak van rugklachten is discusbulging. Buiten de medische wereld voor veel mensen een onbekende term. Toch komt het geregeld voor. Daarom leggen we in dit blogartikel uit wat het is, wat de symptomen zijn en wat de oorzaak is. En natuurlijk nog belangrijker: hoe je er weer vanaf kunt komen.

wat kun je zelf doen bij etalagebenen?

Wat kun je zelf doen bij etalagebenen?

Heb jij wel eens last van je benen (tenen, voeten, onderbeen, bovenbeen of bil) tijdens het lopen? En trekt deze pijn weg zodra je stopt met lopen en gaat rusten? Dan is de kans groot dat je last hebt van etalagebenen. Wij noemen dat ook wel claudicatio. Deze aandoening valt gelukkig goed op te lossen door een gezonde leefstijl en looptraining. In dit blog leggen we verder uit wat claudicatio is en wat je zelf kunt doen om de klachten te verminderen.

pijn in de rug bij lang staan

Pijn in de rug bij lang staan

Rugklachten zijn een van de meest gehoorde klachten bij fysiotherapeuten in Nederland. Vaak ook met uitstralingspijn naar bijvoorbeeld de benen. Dat is ook niet gek, onze rug wordt in onze dagelijkse activiteiten veel belast en de rug is een complex onderdeel met veel wervels, schijven, pezen, spieren en banden. Specifiek horen we vaak terug dat men vooral klachten ervaart bij langdurig staan