Fysiotherapie inzetten bij kinderen met spierdystrofie

Spierdystrofie is geen spieraandoening op zich, maar een verzamelnaam voor meerdere spieraandoeningen. De spieraandoeningen die bij kinderen veel voorkomen zijn Duchenne spierdystrofie, Becker spierdystrofie, Emery-Dreifuss spierdystrofie, Congenitale spierdystrofie en Myotone spierdystrofie. Al deze aandoeningen leiden uiteindelijk tot een vorm van spierzwakte en afname van de spiermassa. Kinderen willen graag meespelen met leeftijdsgenootjes en als ouder of verzorger wil je natuurlijk ook dat jouw kind kan genieten van een – voor zover dat kan – zorgeloos leven. Spierdystrofie kan de bewegingsvrijheid van kinderen letterlijk en figuurlijk beperken. Spierdystrofie kan niet genezen worden, maar met fysiotherapie kunnen we bepaalde lichamelijke functies behouden. Ook helpt het kinderen om te leren omgaan met hun spierzwakte en stijve spieren. Hierbij wordt er altijd gekeken naar de leeftijd, het type spierdystrofie en de voortgang van de symptomen om daarmee vervolgens een passend behandelplan op te stellen. Ieder kind, en dus ook de behandeling, is namelijk uniek.

Kinderfysiotherapie inzetten als behandeling bij spierdystrofie Fysiopark

Spierdystrofie klachten verminderen met kinderfysiotherapie

Om een optimaal resultaat te behalen, is het belangrijk om fysiotherapie zo snel mogelijk na het vaststellen van de diagnose of bepaalde klachten in te zetten. Fysiotherapeuten kunnen kunnen spierzwakte en andere klachten snel herkennen en de behandeling hierop aanpassen. Zo kunnen wij bij Fysiopark  met kinderfysiotherapie bijdragen aan het soepel en sterk houden van de spieren, contracturen en misvormingen verminderen en de mobiliteit en bewegingsvrijheid vergroten. Het laatste punt – de bewegingsvrijheid vergroten – is eigenlijk het primaire doel bij kinderfysiotherapie voor kinderen met spierdystrofie. De nadruk van de gegeven behandelingen en oefeningen ligt op het kunnen meedoen thuis en op school en het stimuleren van de (motorische) ontwikkeling. Dit doen wij onder andere door onderstaande oefeningen en behandelingen toe te passen bij jouw kind.

Stretchen

Door stretchen wordt de gewrichtssoepelheid van jouw kind vergroot en kunnen verstijvingen van spieren of gewrichten (contracturen) worden voorkomen of verminderd. De fysiotherapeut kan tijdens de behandelingen de spieren rekken, maar je kind krijgt ook oefeningen mee die hij of zij thuis kan doen. Het rekken van de spieren zorgt ervoor dat de spieren minder snel kort worden, stijf worden of vergroeien. Daarnaast kunnen ook hulpmiddelen ingezet worden om ervoor te zorgen dat de spieren opgerekt worden. Deze hulpmiddelen, vaak in de vorm van een spalk of brace, kunnen overdag of juist in de nacht gedragen worden. Tijdens groeispurten is het extra belangrijk om de spieren goed te rekken, omdat de kans op ontwikkeling van contracturen in die periodes aanzienlijk groter is.

Trainen van de spieren

Met behulp van een fysiotherapeut worden er oefeningen samengesteld die bijdragen aan behoud van kracht in de spieren. Spelenderwijs worden er oefeningen met je kind gedaan om zo de kracht te behouden en te zorgen voor een goede, rechte houding. De krachttraining zal telkens aangepast worden op de levensfase waarin jouw kind zich op dat moment bevindt. Naast oefeningen om spierkracht te behouden voor een goede houding, is ook het trainen van de ademhalingsspieren een belangrijk aspect bij kinderen met spierdystrofie. Kinderen met spieraandoeningen kunnen moeite hebben met een juiste ademhaling of slikken. Dit kan weer als gevolg hebben dat zij onder andere te maken krijgen met hypoventilatie, verhoogde ademhaling en afwijkingen bij een longonderzoek. Door middel van kinderfysiotherapie kunnen kinderen leren om technieken in het dagelijks leven toe te passen, om deze problemen te voorkomen.

Motorische vaardigheden verbeteren

Kinderen met spierdystrofie hebben vaak moeite met verschillende bewegingen zoals rennen, springen of kruipen. Hierdoor gaan zij vaak compensatoire bewegingen maken om een beweging alsnog te kunnen maken. Fysiotherapeuten kunnen deze patronen snel herkennen en vervolgens hierop inspelen. Naast het compenseren van bepaalde bewegingen, kan het ook zijn dat jouw kind bewegingen helemaal uit de weg gaat. Dat hij of zij liever op de bank televisie blijft kijken dan naar buiten te gaan om te spelen. Dit kan uiteindelijk weer als gevolg hebben dat spieren juist zwakker en stijver worden, omdat ze niet actief gebruikt worden. Het is daarom belangrijk om jouw kind een uitdaging te geven op het gebied van beweging, op een manier die hij of zij leuk vindt. Hierbij kunnen trainen van spierkracht, longfunctie en algemene fitheid als handvatten gebruikt worden.

Hulpmiddelen

In sommige gevallen kan een hulpmiddel effectief bijdragen aan het behouden van de mobiliteit van kinderen met een spieraandoening.  In dat geval kan een rolstoel, brace of spalk een oplossing bieden om de mobiliteit te behouden en verbeteren.

Wil jij meer weten over kinderfysiotherapie bij spierdystrofie? Maak gerust een afspraak. We nemen de tijd voor je en kijken samen naar een oplossing die voor jou en jouw kind werkt. Neem vandaag nog contact met ons op om de stap naar pijnverlichting en bewegingsvrijheid in te zetten.

Hilde Lisse