Goede voornemens

Een gezond en gelukkig nieuw jaar iedereen! Ik hoop voor je dat je al je goede voornemens kan waarmaken dit jaar.

De laatste jaren is mijn buik enorm gegroeid. Sterker zelfs: de omvang werd 102 centimeter; de kritische grens waarop de risico’s op enge ziektes als darmkanker en hart- en vaatziekten toe gaan nemen. Tijd voor verandering dus, maar dat denk ik al een hele tijd en die buik slinkt niet vanzelf.

Totdat ik Kamp van Koningsbrugge op televisie zag. Burgers die proberen te trainen zoals commando’s. Super zwaar, maar je voelt je wel heel erg goed als je het haalt. Nu moet je weten dat ik vroeger als “verbindelaar”, zo heette vroeger de man die de radio bediende in het leger, gediend heb bij het Korps Commandotroepen. Ik ken dus de sfeer en dacht: wat zou het vet zijn als ik weer zo fit zou zijn als toen! Wat bleek: hadden ze ook nog een trainingsschema op internet gezet om het aanvangsniveau te halen.

Ik heb de buurman enthousiast gemaakt en samen hebben we een doel gesteld: op 20 juni 2021 doen wij mee aan de Viking Obstacle Run van 13 km in Wijchen. We zijn dan zo fit dat we hem helemaal uit kunnen lopen. We hebben het trainingsprogramma aangepast voor vijftigplussers, want je moet wel reëel blijven, en trainen nu drie maal per week. Vanochtend was mijn buikomvang 98 centimeter!!!

Goede voornemens. Bijna iedereen maakt ze, maar wie haalt zijn gestelde doelen voor het nieuwe jaar? Lang niet iedereen. Wat maakt nou het verschil tussen wel of niet die gedragsverandering invoeren en volhouden?

Het antwoord is MOTIVATIE. Hoe groot is je verlangen om te veranderen? Wat mij betreft kun je motivatie onderverdelen in rationeel gestuurde motivatie en emotioneel gestuurde motivatie. Rationeel kun je bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen dat je BMI onder de 25 moet zijn, emotioneel kun je tegen jezelf zeggen dat je er op je bruiloft mooi uit wil zien. Welke vorm van motivatie denk je dat jou het beste door moeilijke periodes heen trekt? Juist, de laatste. Als het een keer tegen zit, sleept de gedachte aan een mooie bruiloft je er door heen.

Om een gedragsverandering succesvol te laten beklijven, helpt het om een DUIDELIJK DOEL te stellen. Het bekende ezelsbruggetje SMART doelen stellen is de laatste jaren uitgebreid met een I en een E tot SMARTIE. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Reëel, Tijdgebonden, Inspirerend en Energie gevend. Dat is een mond vol, maar de laatste toevoeging is toch wel essentieel. Het moet inspirerend zijn en het moet je energie geven.

Tip voor volgend jaar: als je nieuwe voornemens maakt, vraag je dan af of het inspirerend is en of het je energie geeft. Succes

Uw leefstijlcoach

Jan Bout

Jan Bout

Fysiotherapeut
Manueel therapeut
Extended Scope Specialist
Leefstijlcoach