Wat te doen bij een hamstringblessure.

Als u een sport beoefent waarin explosief bewegen, sprinten, remmen, wenden of keren vaak voorkomt dan is er een grote kans dat de term ‘hamstring blessure’ bekend klinkt. Misschien heeft u zelf ooit een hamstring blessure gehad of wellicht een teamgenoot? Het is een blessure die er tijdens het sporten zomaar in kan schieten. Wij leggen in dit artikel uit hoe iemand de blessure oploopt, wat een fysiotherapeut voor u kan betekenen en wat u er zelf aan kan doen.

Wat is een hamstringblessure?

De spieren die aan de achterkant van uw bovenbeen zitten noemen we de hamstrings of ook wel de achterdijbeenspieren. Dit zijn drie spieren die alledrie van zitbeen tot onderbeen lopen. Bij het maken van een verkeerde beweging kan een hamstringblessure ontstaan in deze spieren. Uw hamstring scheurt dan in of wordt verrekt. Vaak ontstaat de blessure tijdens een sprint, explosieve start of bij het plotseling afremmen. Wanneer de spier inscheurt voelt u een abrupte pijn midden in uw hamstring. Bij een hoge trap, of andere rekkende beweging zoals het maken van een sliding kan uw hamstring ook gemakkelijk worden verrekt.

Het is belangrijk dat u bij een hamstring blessure niet verder gaat met sporten. Laat u eerst nakijken door uw fysiotherapeut. Deze kan vaststellen hoe heftig uw blessure is en wat het behandelplan wordt.

De klachten van de blessure

Bij een hamstringblessure voelt u een felle pijn in de spier. U kunt uw been vaak moeilijker buigen en lopen kan veel pijn doen. De plek kan stijf worden en een paar dagen na het oplopen van de blessure kan er een bloeduitstorting aan de achterkant van het bovenbeen vormen. De blessure is niet altijd even heftig en is vier niveaus in te delen.

  • Niveau 1: Bij het dagelijkse bewegen merkt u niks van de blessure. De plek is wel een beetje gevoelig maar niet blauw of dik. In dit geval hebt u lichte schade aan de spiervezels opgelopen.
  • Niveau 2: Als u het been buigt dan voelt dit niet prettig, maar lichte bewegingen doen nauwelijks pijn. Er is geen zwelling maar de plek is wel een beetje gevoelig. In dit geval heeft u een beetje schade aan de spiervezels opgelopen.
  • Niveau 3: Drukken op de hamstring is pijnlijk en u ziet misschien een zwelling of verkleuring. Wandelen en fietsen doet pijn. U kunt uw knie moeilijk buigen. In dit geval is er behoorlijke schade aan de spiervezels.
  • Niveau 4: Lopen is erg pijnlijk en u hebt misschien wel krukken nodig. U voelt de pijn niet alleen in het bovenbeen maar ook omliggende spieren. Er kan een zwelling te zien zijn en die kan ook blauw zijn. In dit geval is uw spier volledig gescheurd.

Wat kunt u zelf doen bij een hamstringblessure?

Heeft u het idee dat u slechts een lichte hamstringblessure heeft? De eerste twee dagen zorgt u dan dat de hamstring ontlast wordt. Koel de plek en pas eventueel drukverband toe. Rustig wandelen mag. Ook kunt u bij een lichte blessure een paar keer de volgende oefening proberen: ga op uw buik liggen en probeer rustig uw hak naar uw bil te bewegen. Doe dit maar een paar keer achter elkaar.

Hoe kan fysiotherapie helpen bij een hamstringblessure?

Nogmaals; als u vermoed dat u een hamstringblessure heeft raden we u sterk aan niet verder te sporten en uw blessure te laten nakijken door een specialist. Heeft u een zwaardere hamstringblessure? Dan moet u tijdens het herstel aangepast trainen. Hoe die training eruit ziet hangt af van de ernst van uw blessure. De fysiotherapeuten van Fysiopark kunnen u hierbij begeleiden.
Zo voorkomt u dat u uw klachten met de beste bedoelingen groter maakt en houdt u tegelijkertijd ook terwijl u geblesseerd bent uw conditie zo goed mogelijk op peil.

Hamstringblessure? Neem contact op met Fysiopark.

Mocht u advies of hulp nodig hebben bij het revalideren dan staan wij van Fysiopark voor u klaar. Onze specialisten kunnen u helpen met begeleiding tijdens de revalidatie periode, zodat u helemaal topfit terugkomt van de blessure. Hebt u interesse of verdere vragen? Neem dan contact met ons op!

Vincent Vos

Vincent Vos

Fysiotherapeut
Manueel therapeut
Extended Scope Specialist