Terugkerende klachten door thuiswerken

Als gevolg van corona hebben veel werkgevers ervoor gekozen om hun personeel thuis te laten werken. Omdat u thuis op een andere manier werkzaam bent dan op kantoor achter een bureau kan dit lichamelijke klachten als gevolg hebben. Veel werknemers die langdurig thuis hebben gezeten herkennen zich hierin. Ondanks de aanschaf van een nieuw bureau en een goede stoel. Heeft u klachten?

Wij zetten de meest voorkomende klachten op een rij en vertellen wat u hieraan kunt doen.

De meest voorkomende klachten bij thuiswerken?

Door het vele thuiswerken ervaren mensen steeds vaker lichamelijke klachten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat we langere tijd in een zelfde houding doorwerken. We nemen ongemerkt een verkeerde houding aan. We nemen geen tijd om even weg te lopen van onze werkplek. Terwijl we dit op kantoor wel zouden doen. Al was het om een praatje te maken met een collega.

Daarnaast speelt stress ook een grote rol, dit kan zorgen voor een verhoogde spierspanning waardoor u pijn krijgt aan uw spieren en gewrichten.

Er zijn veel verschillende klachten die het gevolg kunnen zijn van thuiswerken. De meest voorkomende klachten zijn;

  • rugklachten
  • nek- en schouderklachten
  • armklachten
  • polsklachten
  • hoofdpijn
  • vermoeidheid
  • tintelende vingers
  • kramp in de benen

Hoe kunt u deze klachten voorkomen?

Als u klachten ervaart door het thuiswerken wilt u hier natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Hieronder geven we u een aantal tips die u kunnen helpen om uw klachten te verminderen dan wel te voorkomen.

  • Een goede bureaustoel is een must! Door te zorgen voor een goede bureaustoel voorkomt u het krijgen van rugpijn
  • Zorg voor genoeg beweging. Op kantoor bent u regelmatig in beweging, door bijvoorbeeld naar een collega te lopen voor een praatje of een vraag. Het is belangrijk dat u thuis ook zorgt dat u genoeg in beweging komt. Op deze manier voorkomt u stijfheid. Zet bijvoorbeeld om een bepaalde tijd een wekker, zodat u weet wanneer u in beweging moet komen.
  • Neem een goede werkhouding aan. Hierbij moet het beeldscherm op ooghoogte staan en moeten de onderarmen ondersteunt worden zodat de schouders genoeg ruimte hebben om te relaxen. Als u een verkeerde houding aanneemt kan dit hoofdpijn, nekpijn of schouderpijn als gevolg hebben.

Een bezoek aan de fysiotherapeut

Heeft u zelf klachten door het vele thuiswerken en wilt u hier zo snel mogelijk vanaf? Let er dan op dat u bovenstaande punten goed toepast. Op deze manier voorkomt u dat uw klachten erger zullen worden. Daarnaast is het slim om een afspraak te maken bij een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut kan uw klachten vaststellen en met u bekijken wat de oorzaak is. Om vervolgens te kijken hoe uw klachten verholpen kunnen worden. Een fysiotherapeut zal een behandelplan met verschillende oefeningen opstellen die zijn afgesteld op uw lichaam. Dit alles zal ervoor zorgen dat u sneller herstelt van uw klachten.

Hoe kunnen wij u helpen?

Ervaart u pijnklachten door het thuiswerken? Dan wilt u hier natuurlijk zo snel mogelijk van herstellen. Onze fysiotherapeuten binnen Fysiopark staan voor u klaar. Om te beginnen gaan we samen met u in gesprek. In dit gesprek bespreken we uw klachten. Vervolgens gaan wij aan de slag met een persoonlijk behandelplan en starten we zo snel mogelijk met oefeningen die uw herstel in gang zetten. Bij Fysiopark kunt u ook terecht voor andere pijn- of stressklachten. Wilt u meer weten over onze serviceverlening? Neem gerust contact met ons op, dan helpen wij u verder!

Vincent Vos

Vincent Vos

Fysiotherapeut
Manueel therapeut
Extended Scope Specialist