Chronische pijn in spieren en gewrichten

Je teen stoten aan een rondslingerende bak speelgoed, een knie verwonden door een onhandige struikelpartij of je spier verrekken tijdens een rondje sportschool. We hebben allemaal weleens ergens pijn. Vervelend, maar meestal gaat het gelukkig vanzelf weer over en zijn we het vaak snel weer vergeten. Hoe anders is het als de pijn er altijd is. Dag in, dag uit. We spreken dan van chronische pijn. Heb jij chronische pijn in je spieren of gewrichten? Lees hier hoe je weer meer grip op je pijn en dus je leven krijgt.

Wat is chronische pijn?

We spreken van chronische pijn als pijn langer dan 3 maanden duurt en steeds aanwezig is of vaak terugkeert. Dat dit een flinke invloed heeft op het dagelijks leven, hoeven we je niet uit te leggen. Het sijpelt door in alles: werk, relaties, sporten, hobby’s en soms zelfs de nachtrust. Logisch dat je hier humeurig, moe, verdrietig of angstig van kunt worden.

Wat zijn de oorzaken van chronische pijn?

Oorzaken chronische gewrichtspijn aan meerdere gewrichten

Chronische gewrichtspijn kan ontstaan door een ongeval. Verder komt het voor bij vrouwen in de overgang. Maar de meeste gevallen van chronische gewrichtspijn die wij in onze fysiopraktijk zien, zijn vormen van reumatische aandoeningen als reumatoïde artritis, jicht of artrose.

• Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte die chronische ontstekingen veroorzaakt in de gewrichten. Het gaat dan om de gewrichten in de handen en voeten, maar soms ook in de knieën, polsen of enkels. Ook de weefsels rond deze gewrichten raken vaak ontstoken.
  • Jicht is een ontstekingsreuma die ontstaat door teveel urinezuur in je lichaam. Jicht begint vaak in de grote teen en kan ook voorkomen in de enkels, knieën, vingers of polsen. Verder kunnen pezen en slijmbeurzen ontstoken raken.
  • Atrose (gewrichtsslijtage) is een aandoening van het kraakbeen in de gewrichten. Het komt vooral voor in de knieën, de heupen, nek, onderrug, duimen, vingers en grote teen.

Oorzaken chronische spierpijn

Stress, artrose of een whiplash kunnen chronische spierpijn veroorzaken. Een andere veel voorkomende vorm van chronische spierpijn is fibromyalgie. Dit betekent letterlijk ‘pijn in bindweefsel en spieren’. Mensen met fibromyalgie ervaren daardoor pijn en stijfheid van de gewrichten. De pijn komt vaak voor in rug, nek, schouders, borstbeen, zijkant van de heupen of aan de binnenkant van de knie.

Omgaan met chronische pijn aan spieren en gewrichten

Fijn om te weten waar chronische spier- en gewrichtspijn vandaan komt, maar je hoort natuurlijk liever hoe je er vanaf komt, en dan moeten we toch eerlijk zijn. De reumatische aandoeningen die we hierboven beschrijven, zijn niet te genezen. Maar dat wil niet zeggen dat je het bijltje er dan maar bij neer moet gooien. Er is namelijk veel wat je kunt doen om je klachten de baas te worden.

Let op je voeding

Eet voldoende eiwitten, calcium en vitamines. Daarmee geef je je lichaam een extra boost en stimuleer je je afweersysteem. Er zijn zelfs voedingsmiddelen die ontstekingsremmend werken, zoals avocado, vette vis, uien, knoflook, bladgroente, bessen en groene thee. Overweeg eens een afspraak met een voedingsdeskundige, zoals een orthomoleculair therapeut.

Neem de juiste medicijnen

Er zijn geen medicijnen om chronische spier- en gewrichtspijn te genezen, maar het slikken van ontstekingsremmers of pijnstillers kan de pijn wel een stuk draaglijker maken. Gun jezelf die pijnstilling dus en kijk samen met je huisarts wat voor jou het beste is.

Alles draait om balans

Wat we hiermee bedoelen: beweeg én neem voldoende rust. Dat klinkt als een onmogelijke tegenstelling, maar beide zijn waar.

Je hebt beweging nodig om je spieren en uithoudingsvermogen te versterken. Heb je last van je gewrichten? Dan helpen sterkere spieren je om de gewrichten beter te ondersteunen, ze op hun plaats te houden en ze te beschermen tegen schokken. Daardoor wordt de pijn minder. Maar ook bij fibromyalgie is bewegen goed. Het vergroot je spierkracht en vermindert je pijn en vermoeidheid. Dagelijkse handelingen gaan daardoor makkelijker.

Daarnaast is op tijd rust nemen heel belangrijk. Jouw lichaam heeft extra tijd nodig om te herstellen. Voldoende slaap is dus het devies, maar ook ontspannende activiteiten. Neem een warm bad, ga naar de sauna, mediteer, lees een boek of ga op zoek naar een milde vorm van yoga. Yin yoga bijvoorbeeld is erg goed voor de bindweefsels rond je gewrichten. Belangrijk is dat je je ontspant op een manier die jij prettig vindt.

Overweeg sporten onder begeleiding van een fysiotherapeut

Of je nu spier- of gewrichtsklachten hebt, het is wel belangrijk dat je beweegt binnen jouw grenzen. Goede begeleiding is voor jou dus super belangrijk. Bij Fysiopark laten we je niet in de kou staan. Er is altijd deskundige begeleiding bij onze medische fitness en onze geavanceerde eGym. Ook onze AquaFysio is erg fijn als je lichamelijke klachten hebt. In het water heb je minder last van de zwaartekracht en is bewegen minder pijnlijk of zelfs pijnloos.

Als je een sportabonnement afsluit bij Fysiopark, stelt een fysiotherapeut op basis van jouw fysieke gesteldheid én jouw doelen een persoonlijk sportschema op. De eGym en eFlexx apparatuur is middels een polsbandje direct ingesteld op jouw persoonlijke settings en meet alles wat je doet. Zo voorkomen we dat je te veel of juist te weinig hooi op de vork neemt. Doordat een fysiotherapeut altijd in de buurt is voor ondersteuning en het beantwoorden van vragen weet je zeker dat je de oefeningen uitvoert op een manier die passen bij jouw lichaam. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of advies.

Verminder stress

Een beetje stress voorafgaand aan een presentatie of sollicitatie is prima. Het verscherpt je zintuigen en maakt je alerter. Tot zover de positieve effecten van stress, want doorgaans is stress helemaal niet goed. Voor niemand, en zeker niet als je last hebt van je spieren of gewrichten. Door stress span je je spieren aan en verergeren je klachten. Ook hier is ontspanning dus weer de beste remedie. Ervaar je veel stress door je chronische pijn? Of heb je veel stress waardoor je pijn erger wordt? Dan kan  psychomatische fysiotherapie een uitkomst voor je zijn.

Opereren? Alleen als het kan én als het echt niet anders kan

Je hebt vast weleens iemand horen zeggen dat hij of zij een nieuwe heup of knie heeft gekregen. In dit geval wordt een versleten heup of knie vervangen door een prothese. Ook het vastzetten van een gewricht (artrodese) kan uiteindelijk verlichting geven. Zo zien we vaak dat een grote teen met plaatjes en schroeven wordt vastgezet als deze ernstig versleten is. Of en wanneer een operatie mogelijk is en of dit voor jou een optie is, bepaal je altijd met je arts. Wees je er in ieder geval van bewust dat er veel is wat je kunt doen voordat je het besluit neemt je te laten opereren. Soms zijn de adviezen die we hierboven geven in combinatie met goede fysio namelijk voldoende en is een operatie uiteindelijk helemaal niet nodig.

Chronische pijn verminderen met Fysiopark Uden

Bij Fysiopark Uden hebben we verschillende behandelingen in huis die je helpen bij het verminderen van je pijn en het vergemakkelijken van je dagelijkse bezigheden.

• Fysiotherapie: de fysiotherapeut onderzoekt je klachten en maakt een behandelplan met als doel je pijn zoveel mogelijk te verminderen.
  • Manuele therapie: deze therapievorm is vooral geschikt is bij pijn en bewegingsklachten die voortkomen uit de wervelkolom, bijvoorbeeld bij vormen van artrose of heupklachten.
  • Geriatrie fysiotherapie: deze vorm is speciaal voor ouderen. De geriatrie fysiotherapeut kan helpen om dagelijkse activiteiten te vergemakkelijken, bijvoorbeeld bij reuma of spierziekten.
  • Psychomatische fysiotherapie: deze therapievorm kan helpen als je stress ervaart door je pijn of als stress je pijn verergert. De psychomatisch fysiotherapeut helpt je weer beter in balans te komen, lichamelijk én geestelijk.
  • Oedeemtherapie: een klacht die we nog niet behandeld hebben, maar die wel degelijk pijn kan veroorzaken, is oedeem. Dit is extreme ophoping van vocht en eiwitten in het weefsel, bijvoorbeeld door een ongeval, aangeboren aandoening of beschadiging van de lymfevaten. Onze gespecialiseerde oedeemtherapeut helpt je bij het verminderen van je klachten.

Daarnaast helpen we je om verantwoord te bewegen met onze medische fitness, de eGym en AquaFysio. Alles om jou vooruit te helpen en je chronische pijnklachten te verminderen.

Wil jij meer weten over onze behandelingen voor chronische pijn aan spieren en gewrichten? Maak gerust een afspraak. We nemen de tijd voor je en kijken samen naar een oplossing die voor jou werkt. Wordt weer de baas over je eigen lijf en neem vandaag nog  contact met ons op.

Mathias van Son

Psychosomatisch therapeut i.o.