Psychosomatische fysiotherapie bij chronisch vermoeidheidssyndroom

Je herkent het vast wel; zo’n dag dat je in de ochtend je bed bijna niet uit kunt komen en de rest van de dag niet vooruit te branden bent. Vermoeidheid is iets waar we als mens allemaal wel eens mee te maken krijgen. Wanneer je een nacht slecht of te weinig hebt geslapen, een flinke inspanning hebt geleverd of net ziek bent geweest, kan het zijn dat je energielevel niet zo hoog is en je daardoor erg moe bent. Bij mensen die kampen met het chronisch vermoeidheidssyndroom – ook wel ME/CVS – gaat die vermoeidheid nog wel een stapje verder. Zij zijn langer dan zes maanden ernstig vermoeid en ervaren daardoor belemmeringen in het dagelijks leven. Een flink aantal uren slapen neemt deze vermoeidheid niet weg en daarnaast ervaar je nog andere klachten zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn en moeite met concentreren. Het chronisch vermoeidheidssyndroom is niet te genezen, maar er zijn wel medicijnen en behandelingen die ervoor zorgen dat het dragelijker wordt. Bij Fysiopark kunnen we je door middel van psychosomatische fysiotherapie helpen om de symptomen te verminderen zodat je minder hinder ervaart in het dagelijks leven.

Psychosomatische fysiotherapie helpt de symptomen te beheersen

Hoewel het chronisch vermoeidheidssyndroom niet te genezen is met bijvoorbeeld medicijnen, is het wel mogelijk om de ziekte onder controle te houden met bijvoorbeeld fysiotherapie. Deze behandelingen bestaan voornamelijk uit psychosomatische fysiotherapie, wat wil zeggen dat de behandeling zich richt op lichaam en geest. De fysiotherapeut leert je, door middel van oefeningen, hoe je inzicht kunt krijgen in de verbinding tussen lichaam en geest. Je kunt anders tegen je klachten aan leren kijken of leren om anders om te gaan met de klachten. Zo kun je ervoor zorgen dat de chronische vermoeidheid je leven minder gaat beheersen.

Het is belangrijk dat je leert hoe je je energie zo optimaal mogelijk in kunt zetten, zonder dat de klachten hierdoor verergeren. Het is belangrijk dat de balans tussen beweging en rust goed bewaakt wordt, omdat teveel beweging kan zorgen voor nog meer klachten. Bewegen is echter wel weer belangrijk om je vitaler te voelen en conditie op te bouwen. Bewegen wil niet meteen zeggen dat je 10 kilometer moet gaan hardlopen, een simpele korte wandeling of rondje op de fiets kan al voldoende zijn.

Psychosomatische fysiotherapie bij chronische vermoeidheid

Zo wordt het chronisch vermoeidheidssyndroom vastgesteld

Over een bekende oorzaak voor ME/CVS kunnen we kort zijn: die is er (nog) niet. ME/CVS wordt gerekend tot een zogenaamde ‘multisysteemziekte’, wat inhoud dat er een grote verscheidenheid is aan prikkels met een nog onbekend effect op verschillende lichaamssystemen. Het is vooralsnog niet bekend hoe deze systemen effect hebben op elkaar tijdens het ontstaan en verloop van de ziekte.

De diagnose voor ME/CVS wordt als het ware vastgesteld door een uitsluitingsmethode. Het kan niet aangetoond worden door middel van bloedonderzoek of een hersenscan. Eerst wordt gekeken of je geen andere aandoeningen hebt zoals een vitamine B12 tekort, slaapapneu, overmatige stress, schildklierproblemen of een depressie. Om aandoeningen uit te sluiten kan een bloedonderzoek worden afgenomen. Door middel van een eliminatieproces wordt gekeken of gesproken kan worden van ME/CVS.

Wanneer de vermoeidheid bijvoorbeeld verdwijnt wanneer het B12 tekort is aangevuld of de nachtrust beter wordt door een zuurstofmasker voor slaapapneu, is ME/CVS hoogstwaarschijnlijk niet de oorzaak van de vermoeidheid. Om de diagnose ME/CVS te kunnen stellen moeten de klachten in ieder geval langer dan zes maanden aanwezig zijn, er moet een duidelijke belemmering in het dagelijks leven zichtbaar zijn en de vermoeidheid mag niet afnemen nadat de patiënt heeft gerust.

Symptomen van chronisch vermoeidheidssyndroom

Er zijn een aantal symptomen die ME/CVS onderscheiden van bijvoorbeeld een normale vermoeidheid. Allereerst is het zo dat de vermoeidheidsklachten telkens terugkeren of zelfs continu aanwezig zijn en dit voor tenminste zes maanden. Deze vermoeidheidsklachten verbeteren niet door te gaan slapen of rust te nemen. De vermoeidheidsklachten kunnen op ieder moment van de dag de kop opsteken, niet enkel na het leveren van intensieve inspanning. Daarnaast is er voor de klachten geen lichamelijke verklaring te vinden zoals een vitaminetekort of schildklierproblemen.

De vermoeidheidsklachten hebben veel invloed op het dagelijks leven van de patiënt. Je kunt er bijvoorbeeld tegenop zien om simpele taken te volbrengen zoals de hond uitlaten of even boodschappen doen. Ook kan het zijn dat je sociale afspraken regelmatig moet laten schieten, omdat deze simpelweg teveel energie kosten. Naast deze klachten zijn er nog een aantal mentale en fysieke klachten, die gelinkt kunnen worden aan het chronisch vermoeidheidssyndroom.

Mentale symptomen

Door de vermoeidheid kun je verschillende mentale symptomen ervaren, die in verbinding staan met het chronisch vermoeidheidssyndroom.

• Concentratie- en/of geheugenproblemen
  • Slecht slapen
  • Gevoeligheid voor prikkels zoals licht, geluid en geuren
  • Angstige of sombere gevoelens

Fysieke symptomen

Wanneer je kampt met het chronisch vermoeidheidssyndroom kunnen er verschillende klachten ontstaan. Soms is het in eerste instantie niet duidelijk dat deze klachten wijzen op ME/CVS.

• Spierpijn
  • Pijn in gewrichten
  • Maag-darmklachten
  • Duizelig

Klachten verminderen met fysiotherapie

Hoe graag we het ook zouden willen, we kunnen je chronische vermoeidheid niet genezen met fysiotherapie. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat het je leven minder beheerst. Met de juiste behandeling zorgen we ervoor dat je  je minder beperkt bent in het dagelijks leven. Dit doen we door de focus te leggen op zowel lichaam als geest. We proberen de samen met jou de juiste balans te vinden tussen beweging en ontspanning.

In onze eigen Egym kijken we met een deskundige blik naar jouw lichaam, zodat de behandelingen perfect op je aansluiten. De Egym zorgt ervoor dat je altijd de juiste vorm en techniek aanhoudt tijdens de oefeningen. Zo train je veilig zonder het lichaam en de geest te overbelasten. Natuurlijk is er ook altijd een fysiotherapeut om je te begeleiden en je vragen te beantwoorden, want een goede coaching staat bij ons voorop. Alles om je vooruit te helpen en je klachten te verminderen.

Wil jij meer weten over onze behandelingen voor reumatische klachten? Maak gerust een afspraak. We nemen de tijd voor je en kijken samen naar een oplossing die voor jou werkt. Wordt weer de baas over je eigen lijf en neem vandaag nog  contact met ons op.

Sabrina van den Tillart

Psychosomatisch fysiotherapeut